perjantai 14. helmikuuta 2014

Siirtyminen tehoaikaan.

Olin jo pitkään harkinnut siirtymistä tehopohjaiseen harjoitteluun, mutta nyt vihdoin päätin siirtyä siihen. Kirjoitan kokemuksiani tehoharjoitteluun siirtymisestä ja aluksi hieman teknisemmältä kannalta katsottuna.

Päädyin valitsemaan tehomittariski Powertap g3:n joka korvaan takakiekon navan. Muita vaihtoehtoja olisi ollut Garmin Vector polkimet tai Stages kampimittari. Halusin ehdottomasti säilyttää alkuperäisen Dura-ace kampisarjan joten se karsii kampisarjat pois.



Powertappiin päädyin hinnan ja luotettavuuden takia. Stages olisi ollut myös kiinnostava, mutta aikasempi testikokeilu Garmin Vector tehopolkimilla antoi vihjettä että poljen enemmän vasemmalla jalalla. Tässä tapauksessa pelkästään vasemman jalan tehoa mittaava Stages olisi ollut ehkä hieman ylioptimistinen tehojen suhteen ja jotenkin se pelkkä vasemmasta jalasta mittaus ei sytyttänyt.

Koska kyseessä on takanapaan sijoittuva tehomittari pääsin rihtaushommiin.
Aluksi piti purkaa Zipp 404 firecrest carbon clincher takakiekko:

 Tacx exact on hyvä perus rihtauspukki. Myös tälläinen keskitystyökalu on hyvä olla olemassa jos enemmän kiekkoja kasailee.

Park-tool TM-1.

Jotta Tiedän mille kireydelle uudet pinnat uskaltaa kiristää, otin mittaukset alkuperäisestä takakiekosta. Yleensä rattaiden puolella on kireämpi jännitys.

Teippasin vanhat pinnat yhteen siltä varalta että kaikki menee pieleen enkä jostain syystä saakkaan powertappia paikalleen. Tällätavalla on helpompi palata takaisin alkuperäiseen.

Purkuvaiheessa huomasin että nippelin alla on käytetty pientä prikkaa. Päätinkin että näitä ei sitten kannata hukata koska varalla ei ole ainuttakaan.

Kiekko alkaa olemaan atomeina.

Teippasin nippelit kiinni paikoilleen. Toinen tapa olisi ollut ruuvata nippeli väärältä puolelta pinnaan kiinni ja ujuttaa nippeli varapinnan avulla varsinaiseen pinnaan. (kuulin tästä vinkistä vasta myöhemmin.. ;-) )
Sen olen myös joskus oppinut, että pinna-avaimeen kannattaa panostaa. Huonolla pinna-avaimella tuhoaa alumiininippelit alta aikayksikön..

Vanne eksynyt navastaan..

 Uudet pinnat.

Jouduin vaihtamaan pinnat koska uuden navan halkaisia on isompi ja alkuperäiset pinnat käyttävät suoraa vetoa, kun taas powertap vaatii j-taivutetut pinnat.
Käytin pinnojen pituuden laskemiseen paria eri nettisivua. DTSwiss ja EDD
Vanteen ERD-tiedot etsin zippin sivuilta ja Powertapin navan tiedot powetapin sivuilta. EDD-laskurista löytyy myös valmiina tiedot yleisimmille navoille ja kehille.


 Uudet pinnat paikoilleen. Tässävaiheessa pitää olla tarkkana! Käytin apuna kuvia.

Powertap täytyy rakentaa minimissään tuplasti risteävällä pinnauksella, eli pinnojen tulee risteytyä 2 kertaa viereisten pinnojen kanssa.


 Alkaa hahmottumaan.

Pinnat paikallaan. Tässävaiheessa vielä löysällä.

Pinna kiristyy. (ei mekaanikolla)

Lopullinen rihtaus ja kireys saavutettu! Lähes luotisuoraa tuli. Voi olla tyytyväinen.
Ei muuta kun testaamaan!

Seuraavaksi kirjoittelen miten olen tehomittausta harjoittelussani hyödyntänyt. Erityisesti äärimmäisen tylsästä trainerilla ajosta on löytynyt uusi ulottuvuus tehomittauksen avulla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti